|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maandag 10 december 2008, 20.15 uur, Rosa Spier Huis, Laren (N.H.) try-out
Zaterdag 13 december 2008, 20.15 uur, Concertgebouw, Amsterdam
Zaterdag 20 december 2008 14 uur, Theater Diligentia, Den Haag
Productie Stichting 20ste-eeuwse Lied
In samenwerking met Stichting KAM, Theater Diligentia & Stichting Voor en Door Kunstenaars
Zo beroemd als Igor Stravinsky (1882-1971) is door zijn Petroesjka en zijn Sacre du Printemps, zo onderbelicht is hij in zijn liederen. Geschreven voor mensen van alle leeftijden, gaan de liederen over vergeet-me-nietjes, dieren of een dissident. Volksliedjes, diepzinnige Balmont gedichten - soms korter dan een minuut, maar altijd haarscherp! Puntig en geestig, voorzien van een typische 'Stravinskiaanse' begeleiding, worden de liederen gezongen in het Russisch, Engels en ...Nederlands, in een speciale hertaling van Jan Rot.
Stravinsky, als Russische emigrant kind aan huis in wereldsteden als Parijs en New York, had zijn 'roots' in de muziek van Tsjaikovsky en andere Russsische componisten. Later bewonderde hij componisten als Debussy en Ravel (in zijn Franse periode) en Gershwin (in zijn Amerikaanse periode). Daarom worden er in het programma ook 'uitstapjes naar andere componisten' gemaakt.
Het decor is gemaakt door Elianne van Dorp, de belichting is in handen van Desiree van Gelderen.
|
|
|
|
|
|
|
Repertoire
Igor Stravinsky | Pastorale voor sopraan, cello en piano |
| |
Peter I. Tsjaikovsky | Melodie op.42 nr.3 voor cello en piano |
| |
Igor Stravinsky | uit Les Cinq Doigts voor piano solo nrs.5 en 2 |
Igor Stravinsky | uit Kinderverhaaltjes voor sopraan en piano |
| 1. Ti ta tu |
| 2. Ganzen en zwanen |
| |
Igor Stravinsky | Twee liederen van Balmont voor sopraan en piano |
| 1. Vergeet me nietjes |
| 2. De duif |
| |
Nikolai Rimsky-Korsakov | Flight of the Bumble-Bee voor cello en piano |
| |
Igor Stravinsky | Wijsjes uit mijn jeugd voor sopraan en piano |
| 1. De ekster |
| 2. De kraai |
| 3. De kauw |
Igor Stravinsky | uit Kinderverhaaltjes |
| 3. De beer voor verteller / mannenstem en cello |
| |
Claude Debussy | Fantoches voor sopraan en piano |
| |
Igor Stravinsky | Polka (opgedragen aan Serge Diaghilev) voor cello en piano |
Igor Stravinsky | Valse (opgedragen aan Erik Satie) voor piano solo |
Igor Stravinsky | Chanson Russe voor cello en piano |
| |
Igor Stravinsky | Vier wiegeliedjes voor sopraan en piano |
| 1. Slaap, kat |
| 2. Kat in de klok |
| 3. Baby o baby |
| 4. Poesie Mauw |
| |
Peter I. Tsjaikovsky | Nocturne op.19 nr.4 voor cello en piano |
| |
Igor Stravinsky | uit Russische Liedjes voor sopraan en piano |
| 1. De woerd |
| 2. Aftelversje |
| 4. De dissident |
| |
Maurice Ravel | Tripatos voor sopraan en piano |
| |
Igor Stravinsky | uit Suite Italienne voor cello en piano |
| 1. Introduzione |
| 2. Serenata |
| 4. Tarantella |
| |
Igor Stravinsky | Tango (piano solo, gecomponeerd in Hollywood) |
George Gershwin | Summertime (sopraan en piano) |
| |
Igor Stravinsky | uit Suite Italienne voor cello en piano |
| 6. Finale |
|
|
|
|
|
|
|
|
BIOGRAFIEËN
Edwin Rutten schrijft en vertelt verhalen bij klassieke muziek voor familieconcerten in de concertzalen met de Radio Orkesten en de Nederlandse symfonieorkesten. Programma's van zijn hand zijn Mozart...je zal maar een wonderkind zijn (ook in België in 2010), Jongetje Mummummum op zoek naar het Wereldritme en Peer Gynt en de knopen van de liefde (ook in 2009 met het Brabants Orkest). In Duitsland trad hij op in de Berliner Philharmonie, Weimar, Mannnheim en Saarbrücken met Mozart...Stell' dir vor, du wärst ein Wunderkind. In Engeland trad hij op met het Hallé Orchestra te Manchester. Hij vertolkte de spreekrol van de Haushofmeister in de opera Ariadne auf Naxos van Richard Strauss en de rol van Frosch in Die Fledermaus in Brussel en het Concertgebouw in Amsterdam (ook in 2010 met het Orkest van het Oosten). Volgende maand speelt hij de rol van Ali Bey in Die Fledermaus bij De Nederlandse Opera. Hij bewerkte het plot van opera's zoals Cosi Fan Tutte en Norma en vertelde het verhaal samen met orkest en solisten of als sprekende "boventiteling" bij de opera. Hij maakte reeds eerder een Stravinsky-programma over L'Histoire du Soldat.
Als vocaal solist zong Edwin Rutten op het North Sea Jazz Festival en met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Bij Prom-concerten met het Rotterdams Philharmonisch trad hij op als vocalist in duet met Rita Reys. Hij is vaste gastdocent voor jazz vocal workshops aan het Conservatorium van Amsterdam en presenteert daarnaast drie maal per week zijn radioprogramma "Jazz op Zes". Edwin Rutten speelde zestien jaar lang de rol van Ome Willem op televisie en in theater en maakte vanaf het eerste uur deel uit van de vaste cast van het televisieprogramma Klokhuis.
Sopraan Marijje van Stralen studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia. Na haar studie maakte zij deel uit van Opera Studio Nederland en won zij de publieksprijs op het Christina Deutekom Concours. Sedertdien treedt zij veelvuldig op o.a. met het Combattimento Consort, het Nederlands Blazers Ensemble, Ensemble Sospeso New York, Musikfabrik (Berliner Festwochen), het Radio Kamerorkest, het Vlaams Radio Orkest, het Nieuw Ensemble, het Radio Philharmonisch Orkest en Amsterdam Sinfonietta. Zij werkt met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Kenneth Montgomery, Ed Spanjaard, Jos van Veldhoven, Yakov Kreizberg, Etienne Siebens, Jaap van Zweden en Jan Willem de Vriend.
Met haar eigen ensemble ELECTRA gaf zij concerten in het Barbican Centre en South Bank Centre (Londen), Italië (Pontino Festival ), Parijs (Agora Festival) en het Sonic Evolutions Festival in New York (Lincoln Center). Louis Andriessen en Michel van de Aa schreven hun compositie The new Math's in samenwerking met filmmaker Hall Hartley voor ELECTRA. Bij De Nederlandse Opera verleende Marijje haar medewerking aan uitvoeringen in Amsterdam en het Lincoln Center Festival in New York. Zij was te horen als Niece in Peter Grimes met de Nederlandse Reisopera en als Annina in La Traviata in De Doelen te Rotterdam. Ook zong zij Ibn Zaydoen en Wallaada van David Dramm op teksten van Hafid Bouazza tijdens het Cordoba Festival in Nederland en België. Op uitnodiging van prinses Laurentien van Oranje-Nassau zong zij tijdens de doop van haar zoon Claus-Cazimir. Onder leiding van Jed Wentz is zij op CD te horen als Sifare in de opera Mitridate van Mozart. Met pianist Jeroen Bal vormt zij al geruime tijd een duo en geeft zij regelmatig recitals. Onlangs heeft het duo in opdracht een CD opgenomen: Growing up in Opera.
Celliste Larissa Groeneveld studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Dmitri Ferschtman, waar zij in 1990 cum laude afstudeerde. Vervolgens studeerde zij bij Natalia Gutman aan de Hochschule für Musik in Stuttgart en volgde zij meestercursussen bij Mstislav Rostropovich en Yo Yo Ma. Zij behaalde diverse onderscheidingen en prijzen op internationale concoursen; zo werd zij in 1992 finaliste op het ARD Duo-Concours in München samen met de pianist Frank van de Laar. In 1988 debuteerde Larissa Groeneveld in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam met het Tripelconcert van Beethoven. Sindsdien trad ze als soliste met vele grote orkesten op, waaronder het Nederlands Philharmonisch Orkest, de Stuttgarter Philharmoniker, de Berliner Symfoniker en het St. John's Smith Square Orchestra. Haar repertoire omvat alle grote werken voor cello van J. S. Bach tot hedendaagse composities, waarvan sommige speciaal voor haar zijn geschreven. Zij maakte CD - opnames voor Channel Classics en Philips Digital Classics.
Samen met de pianiste Ellen Corver en de violist Vesko Eschkenazy vormt Larissa Groeneveld het OSIRIS Trio. Het Osiris Trio bestaat sinds 1988 en geeft, naast concerten in Nederland en Europa, ook regelmatig concerten in Amerika, Zuid-Amerika en Canada. Zij hebben in hun 19-jarig bestaan een aantal Nederlandse prijzen in de wacht gesleept, zoals de Philip Morris Finest Selection en de grote kunstprijs de Annie Bosboom Prijs 1997. In 1996 speelden zij in de serie Rising Stars, georganiseerd door het Concertgebouw Amsterdam, waarmee zij zich konden presenteren in de belangrijkste kamermuziekcentra van Europa en in de Carnegie Hall te New York.
Sinds 2001 is Larissa Groeneveld als hoofdvakdocente cello verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij bespeelt een Domenico Busam cello uit Venetië, 1765.
Pianiste Reinild Mees concentreerde zich na haar opleiding bij Gérard van Blerk, Noël Lee en Malcolm Frager op het begeleiden van zangers en instrumentalisten in recitals. Zij treedt regelmatig op in de belangrijkste Europese muziekcentra aan de zijde van solisten als Olaf Bär, Konrad Jarnot, Camilla Nylund, Jochen Kupfer, François Le Roux, Iwona Sobotka, Piotr Beczala, Urszula Kryger, Amanda Roocroft, Claudia Barainsky, Anna Korondi, Johannette Zomer, Marcel Reijans en vele anderen. Ook is zij vaak te horen en te zien in radio- en televisie-uitzendingen.
Naast het begeleiden van masterclasses van zangers als Elisabeth Schwarzkopf, Irmgard Seefried, Grace Bumbry en Galina Vishnyevskaya speelde Reinild ook vaak als begeleidster bij internationale competities. Als vocal coach gaf zij les op het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium, het Europese Centrum voor Opera en Vocale muziek te Gent, de Opera Studio Nederland en aan de faculteit muziek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Voor het platenlabel Channel Classics maakte Reinild Mees een vijftiental cd's met onder andere liederen van Schumann, Schreker, Respighi, Elgar en Szymanowski, waarvoor zij zeer lovende recensies ontving in internationale muziekbladen als Gramophone, Fono Forum, Musica en Luister. In 2004 kreeg zij de Szymanowski Award en de onderscheiding Merit of Polish Culture voor haar initiatief tot het uitbrengen van Karol Szymanowski's complete liederen op vier cd's. In 2004 werden deze cd's bekroond met de Fryderyk Award voor de beste opname van Poolse muziek, de meest prestigieuze muziekprijs in Polen.
In 1998 richtte Reinild Mees de Stichting Het 20ste-eeuwse Lied op, om het vocale oeuvre van 'vergeten' liedcomponisten uit de vorige eeuw weer onder de aandacht te brengen. Als artistiek leider van deze stichting stelt Reinild Mees programma's samen onder de titel 'Spotlights'.
Vertaler Jan Rot speelde aanvankelijk als popmusicus bij de bands Streetbeats en Ratata, maar besloot in 1982 als solist verder te gaan. Met op vroege rock'n'roll geënt repertoire bracht hij het album Single uit, een bestseller. Vanaf de tweede helft van de jaren '80 werden Jan Rots activiteiten echter steeds veelzijdiger. Als columnist bij Avenue en de Nieuwe Revu, als televisiepresentator maar vooral ook in diverse theaterprogramma's waarin hij liedjes, poëzie en 'bekentenis-cabaret' in een eigen vorm goot. Zijn album Schout bij Nacht uit 1995 werd door Boudewijn de Groot uitgeroepen tot het beste Nederlandstalige popalbum ooit. Sinds 2000 noemt hij zich "zanger en vertaler van meesterwerken". Na Boudewijn de Groot en Herman van Veen gebruikte ook Henny Vrienten een tekst van Jan Rot en vroeg hem voor zijn project Nacht. Steeds vaker ging hij teksten van klassieke vocale muziek in het Nederlands 'hertalen', onder andere Bachs Matthäus Passion, Brahms' Ein Deutsches Requiem, Schuberts Schöne Müllerin en Winterreise. Voor zijn bewerking van de Mattheuspassie werd Jan Rot onderscheiden met de Master and creator Moraline prijs 2006. In december 2007 werd Jan Rot vanwege zijn verdiensten voor de Nederlandse taal bevorderd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Dit gebeurde tijdens een groots galafeest in Koninklijk Theater Carré waar hij zijn 50e verjaardag vierde met dertig topartiesten waaronder Guus Meeuwis, Huub van der Lubbe, Margriet Eshuijs, Bill van Dijk, Anneke Grönloh, Joop Visser, Mathilde Santing en Ernst Daniël Smid, die ieder een of twee van zijn 'hertalingen' zongen.
|
|
|